Sök
0
Varukorg

Köp och leveransvilkor

VIKTIGT OM DINA PERSONUPPGIFTER

Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter. 

I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter i vår Privacy Policy.

I korthet kan våra policy beskrivas på följande sätt:

Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig. 

Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis så får postnord dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring. 

Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt. 

Om du anger att du vill ta emot vårt nyhetsbrev så använder vi ett externt system för det.

Har du frågor kring dina personuppgifter kan du kontakta oss på [email protected]


Köpvillkor

Priser i ursprungsvalutan svenska kronor (SEK) inklusive moms är de gällande. Avvikelse från villkoren är giltiga endast om båda parter har signerat särskilt avtal som reglerar detta.


Produkter

Alla produkter som säljs i butiken kan användas i Sverige och ska följa svensk lagstiftning. Priser anges inklusive moms. 


Expeditionsavgift/Hanteringskostnad

Vid varje beställning på hoglandetsgolv.se debiteras en expeditionsavgift . Expeditionsavgiften täcker kostnader för tex hantering, emballage och pallar. 


Tillämplighet

Dessa köpevillkor är tillämpliga därest svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen.

Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida, http://www.kov.se/.

Beställning

För det fall beställaren är under 18 år så måste målsmans tillstånd inhämtas före köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Höglandets Golv AB lider ekonomisk skada, polisanmäls. Säljföretaget friskriver sig för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i Höglandets Golvs sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet.


Villkor vid betalning mot Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar Payson med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer (Företag). Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Payson överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar om inte annat väljs vid köptillfället. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag, f.n. 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

 

 

Villkor vid Delbetalning av Faktura

Payson erbjuder dig att, efter godkänd kreditprövning teckna ett kontokreditavtal med vår samarbetspartner Svea Ekonomi AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.

Om du vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden – den lägsta månadsbetalningen att höjas. Desto kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill du i detta fall ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan du kontakta Svea Ekonomi AB på telefon 08–51493113 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea Ekonomi AB, om du utnyttjar kontokrediten för flera inköp att tills vidare fakturera er separat för de olika köpen. Självklart slipper du i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad.

Vid frågor så kan du ringa 08–51493113 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 195 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 10,68 %.

Fullständiga Delbetalningsvillkor.

 

 

Villkor vid Delbetalning

Payson erbjuder dig att, efter godkänd kreditprövning teckna ett delbetalningsavtal med vår samarbetspartner Svea Ekonomi AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.

*Delbetala räntefritt:

3 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 95 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%

6 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 195 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%

12 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%

Delbetala räntebärande (vid ordervärde över 5000 kr):

24 månader; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 9,95%

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 195 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 10,68 %.

Fullständiga Delbetalningsvillkor

 

 

Villkor vid Kort & Direktbanks betalning

Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt betala med Payson. Vi samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Fakturaorder

Betala med Paysonfaktura

När du väljer att betala med Paysonfaktura får du hem dina varor innan du betalar. Då kan du se att det du köpt motsvarar dina förväntningar. Det enda du behöver för att genomföra köpet är ditt personnummer. Varan levereras till din folkbokföringsadress och fakturan betalar du inom 10 dagar.

Provbitar

Du har möjlighet att beställa 3st provbitar kostnadsfritt, beställning görs via mail eller telefon.


Leverans och avbeställning

Beställning skickas hem till kunden (eller avhämtas på närmaste DHL servicecenter) med DHL och aviseras per telefon innan vara körs ut till leveransadressen.

Beställningar mottagna före kl. 12.00 på måndag till torsdag kommer att behandlas samma dag för leverans från oss inom 2-5 arbetsdagar. Beställningar mottagna på fredagar, lördagar och söndagar kommer att behandlas påföljande måndag.

I fall när kunden anser att leverans dröjer på sådant sätt att denne ej längre önskar leverans av beställning, är det kundens ansvar att beställningen avbeställes i enlighet med Höglandets Golvs köpevillkor. Avbeställning efter det att beställning blivit expedierad är ej möjlig. I de fall beställning blivit expedierad är kunden skyldig att motta beställningen. Avbeställning produkt eller tjänst som anskaffats eller färdigställts speciellt för kunden, är ej möjlig.

Avbeställning är ej giltig förrän kunden fått bekräftelse från Säljföretaget antigen per e-post eller fax.

Vissa varor som ej är lagerförda måste beställas från fabrik och dessa produkter har oftast en längre leveranstid som i vissa fall ligger på ca 1-5 veckor.


Leverans till öar:

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi fraktfritt till närmaste kajplats med adress på fastlandet där kund får ta emot leveransen och sedan själv utföra vidare transport till ö. Var god och uppge om ni önskar direktleverans till ö redan vid er beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt.


 

Ägandesrättförbehåll

Alla varor förblir Höglandets Golv AB egendom tills dess full betalning erlagts.


Ansvar för fel

Höglandets Golv ansvar för fel i leverans är begränsad till gällande försäljningsvillkor. Höglandets Golv AB bär inget direkt eller indirekt ansvar för t ex frakt eller transport , men ej begränsat till, leveransförseningar, driftsavbrott, merarbete eller annan ekonomisk skada.


Kundens rättigheter vid försening

I de fall Höglandets Golv AB ej kan leverera vara inom angiven leveranstid har kunden rätt att häva sin beställning.


Leveranskontroll

När du fått din beställning måste du kontrollera eventuella skador och/eller saknade varor och notera det på fraktsedeln/mottagningsbeviset. Om du inte kontrollerar materialet själv måste du se till att den person som skriver på fraktsedeln kontrollerar om något är skadat eller saknas.

Skriv inte på fraktsedeln innan du säkerställt att allt är intakt.

Chauffören skall då även signera fraktsedeln. Om det inte noteras på fraktsedeln/mottagningsbeviset kan speditören inte hållas ansvarig för eventuella skador eller saknat material. Ta gärna en bild på en eventuell skada vilket underlättar en eventuell reklamation. Använder du produkten anser vi att du godkänt den och kan således inte reklamera den.

 

Kvalitetskontroll

Kontrollera noggrant att du fått rätt produkt, synliga eller på annat sätt uppenbara fel som kan eller borde ha konstaterats före installation kan inte i efterhand reklameras.

Beställ inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

Vid reklamation skall kund kontakta Höglandets Golv AB på telefon 0380-19700, via e-post [email protected] och uppge order-id samt orsak till reklamationen. Höglandets Golv AB står alltid för returfrakt när det gäller skadat eller felaktigt gods.


Ångerrätt

Privatkonsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i oförändrat skick. Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej vara mer omfattande än nödvändigt.

Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Höglandets Golv AB debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget.Vill konsument utnyttja sin ångerrätt skall denna kontakta Höglandets Golv, förslagsvis via e-post på [email protected] . Returfrakten bekostas av konsumenten.

Vid produkter som är specialtillverkade för viss kund, gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt.

Om en vara är transportskadad skall Höglandets Golv kontaktas inom skälig tid för information om ersättning.

Återbetalning av ordersumma

Vid ångerrätt eller reklamation där kund ej begär ny vara ska Höglandets Golv återbetala ordersumman eller makulera fakturan inom 30 dagar från det datum som den returnerade varan mottagits.


Garanti

Alla garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare. Självklart följer vi konsumentköplagen och reklamationer inom 6 månader från inköpsdatum behandlas enligt denna. I vissa fall lämnar tillverkarna utökad garanti men detta varierar mellan de olika produkterna och anges på produktnivå. Har du problem med din vara kan du kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig trots att det gått mer än 6 månader från inköpsdatum. Alla eventuella garantier gäller i Sverige.


Transportskadat gods

Om en vara från Höglandets Golv AB skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till speditören dock senast inom 7 dagar.


Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Höglandets Golv Abs kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Höglandets Golv AB befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Hantering av personuppgifter

Höglandets Golv AB sprider aldrig dina personuppgifter till tredje part, men kan använda dem för att skicka reklam angående vår egen butik eller någon av de butiker som ingår i vårt företag. Du som kund har dock alltid rätt att avböja dig sådana utskick och borttagning ur vår databas om du så önskar.

Tvist

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Övrigt

Höglandets Golv AB förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har Höglandets Golv AB rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Höglandets Golv AB skall också meddela kundenom ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt